Δευτέρα 2 Μαρτίου 2009

Η κυρά -Δέσποινα της Ελλάδας.

Kέρινο ομοίωμα της κυρά-Δέσποινας από το μουσείο ομοιωμάτων Βρέλλη.



Αποψη της παραλίας της νησίδας Ρω!!!



Κυρά της Ρω !!!
Επί 34 χρόνια, μόνη κάτοικος της βραχονησίδας - της νήσου Ρω - της αρχής και του τέλους της Ελλάδας, απέναντι από την Αντίφελο (αρχαία Λυκία), ήταν η Δέσποινα Αχλαδιώτου, η ακρίτας του Αιγαίου, η κυρά της Ρω.

Από το 1927 μέχρι το 1961 έζησε εκεί και κάθε μέρα ύψωνε την Ελληνική σημαία, πάνω στο βράχο. Έλεγε έτσι σ' όλους τους ξένους - και κύρια στους απέναντι Τούρκους - πως ο τόπος τούτος που πατούσε, ήταν Ελλάδα (από τον Όμηρο και πριν, ως τα σήμερα).

«Για την Ελλάδα το 'κανα. Νοιώθεις πιο πολύ την Ελλάδα, χαμένος όπως είσαι μέσα στο πέλαγος, λίγες εκατοντάδες μέτρα από τις Τουρκικές ακτές», είπε όταν την βράβευσε η Ακαδημία Αθηνών.

Στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, πήγε στο Καστελλόριζο, και από κει έδρασε με αποστολές στρατευμάτων προς την Μέση Ανατολή.

Στις 14 Μάη 1982, η 90χρονη Δέσποινα Αχλαδιώτου, κηδεύτηκε με τιμές Εθνικής Ηρωίδας. Το φέρετρό της ήταν σκεπασμένο με την Ελληνική σημαία.

Την αγριάδα των βράχων, το ξερό τοπίο και το γαλάζιο της θάλασσας, προσπάθησα ν' αποδώσω.

Την αποφασιστικότητα της φυσιογνωμίας της θέλω να δέσω με το νησί της, και να την κλείσω στην μνήμη του κάθε Έλληνα.

« Χριστέ μου δος μου δύναμη και Παναγιά μου αέρα
να πω τραγούδια μπιστικά για τη γλυκιά παντιέρα.
Σημαία μου Ελληνική, άσπρη και γαλανή μου,
όσα τραγούδια κι αν σας πω δεν πιάνεται η φωνή μου».

Λαϊκό τραγούδι Καστελλόριζου.
Σήμερα μέρα της ελληνικής μας παράδοσης σκέφτηκα πως θα μου άρεσε να ήμουν εκεί.

Μουσική απ΄ το Ιόνιο

Άφού κλείσετε τη μουσική του blog (στα δεξιά) απολαύστε μουσική από την άλλη μεριά της Ελλάδας μας. Από το νησί του Λασκαράτου. Αλλως τε όλη η Ελλάδα είναι μια μουσική κι ένας στίχος!!!

Νησιώτικα τραγούδια

Κλείστε τη μουσική του blog(στα δεξιά) και ακούστε παραδοσιακή νησιώτικη μουσική.


Κούλουμα 2

ΚΟΥΛΟΥΜΑ ΚΑΙ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ.
Κούλουμα είναι υπαίθρια γιορτή, που γίνεται την Καθαρή Δευτέρα. Από την ημέρα αυτή οι ορθόδοξοι χριστιανοί εισέρχονται στην περίοδο της νηστείας και της εγκράτειας, γιατί αρχίζει η μεγάλη Σαρακοστή. Οι οικογένειες, παίρνοντας μαζί τους νηστίσιμα τρόφιμα, βγαίνουν στην ύπαιθρο, και το ρίχνουν στη διασκέδαση και στο χορό. Το έθιμο σε κάθε τόπο γιορτάζεται διαφορετικά, αλλά πάντοτε με πολλή γραφικότητα και αυθόρμητο κέφι. Οι βυζαντινοί, που την ονόμαζαν Απόθεση- Απόδοση, τη γιόρταζαν με βακχική πομπή ενταφιασμού των Αποκρεώ και μάλιστα, έλεγαν ποιήματα από τα οποία σώθηκαν μόνο δυο στίχοι: "Ίδε το έαρ το καλόν πάλιν επανατέλλει, φέρον υγείαν και χαρά και την ευημερίαν".Για την ετυμολογία της λέξης κούλουμα υπαρχουν πολλές εκδοχές. Ένα λεξικό λέει ότι η λέξη κούλουμα παράγεται από την αλβανική "κόλουμ" (=καθαρός), ενώ σύμφωνα με τον πατέρα τη ς ελληνικής λαογραφίας Νικόλαο Πολίτη προέρχεται απο την λατινική "κουλούμους"που σημαίνει σωρός, αφθονία, αλλά και τέλος.Εκφράζει δηλαδή τον επίλογο της Αποκριάς. Κατ` άλλους, όμως σχετίζεται με την επίσης λατινική λέξη "κόλουμνα" δηλ. "κολώνα", επειδή το πρώτο Καθαροδευτεριάτικο γλέντι της Αθήνας έγινε στους Στύλους του Ολυμπίου Διός.Τώρα θα δείξουμε ότι η τελευταία εκδοχή έχει αρκετή δόση αλήθειας, Μερικοί υποστηρίζουν ότι τα κούλουμα είναι αθηναϊκή γιορτή που διαδόθηκε στην υπόλοιπη Ελλάδα. Στην Αθήνα γιόρταζαν τα κούλουμα στις "κολώνες" του Ολυμπίου Διός και αργότερα στο λόφο του Φιλοπάππου. Στον καθημερινό μας προφορικό πηγαίο λόγο το Ο το λέμε ου (π.χ. Ο Γιάννης = ου, όλος ή ούλος), το ω ου (π.χ. κωφός = κουφός, κλωβός = κλουβί) και το ν εναλλάσσεται με το μ (π.χ. χάνω- χαμός, ξεσηκώνω - ξεσηκωμός). Έτσι οι Αθηναίοι από τις κουλώνες (κόλουνα;) του Ολυμπίου Διός έπλασαν τα Κούλουμα.Καρναβάλι στην κυριολεξία σημαίνει Αποκριά, δηλαδή αποχή από το κρέας.Καρναβάλι = Αποκριά. Στα είκοσι χρόνια που υπηρετούσα σε μονοθέσιο δημοτικό σχολείο η τελευταία Παρασκευή προ της Καθαρής Δευτέρας περνούσε απαρατήρητη. Μετά τη διδασκαλία, αφού ευχόμουνα στους μαθητές να περάσουν καλές αποκριές και καλή Σαρακοστή, απομακρυνόμουν από το σχολείο. Όμως δεν συνέβη το ίδιο την ίδια μέρα, όταν μετατέθηκα στον Ταξιάρχη, εις το εκεί τριθέσιο δημοτικό σχολείο, όπου υπηρετούσαμε δυο δάσκαλοι και μια δασκάλα. Πρωί -πρωί πήγα στο σχολείο και κάθόμουν στο γραφείο. Κατά τις οχτώ και τέταρτο ακούω έξω φωνές και πιστολιές. Βγαίνω έξω και τι να δω: Όλα τα παιδιά, πάνω από εκατό, είχαν μεταμφιεστεί είχαν ντυθεί μασκαράδες, δηλαδή καρναβάλια. Σε λίγο έφτασαν στο σχολείο και οι άλλοι συνάδελφοι. Ο συνάδελφος μου είχε δυο καπέλα, η δε δασκάλα είχε ντυθεί καουμπόης, με καπέλο, μπότες και δυο πιστόλια στη μέση. Ο συνάδελφός μου, μου λέει: "Πάρε αυτό το καπέλο να το φορέσεις, για να μην αποτελείς παραφωνία". Καλά βρε παιδιά, είπαμε να σεβόμαστε και να τηρούμε τα έθιμα και τις παραδόσεις, όχι όμως και να πρωτοστατούμε εμείς οι δάσκαλοί για τη διάδοση του μακαρισμού στα σχολεία μας. Το είδος αυτό της ψυχαγωγίας με "μασκάρεμα" το οποίο φαίνεται πως έχει τις ρίζες του σε ειδωλολατρικές γιορτές της ρωμαϊκής εποχής και σε διονυσιακές γιορτές των ελλήνων, παλαιότερα, γινόταν στο τόπο μας σε όλα τα μέρη με χορούς και διασκεδάσεις, όπου βασίλευε απερίγραπτη χαρά και ευθυμία. Σήμερα το έθιμο αυτό έχει ατονίσει και μόνο σε πόλεις - υπό την αιγίδα των δήμων- συνεχίζεται για λόγους τουριστικούς. Ιδιαίτερο δε ενδιαφέρον παρουσιάζει το καρναβάλι της Πάτρας όπου γίνεται παρέλαση αρμάτων με επικεφαλής τον βασιλιά καρνάβαλο. Ο όρος καρναβάλι σημαίνει ότι και η λέξη Αποκριά, δηλαδή αποχή από το κρεας και αποτελείται από δύο λατινικές λέξεις: κάρνε, βάλε= κρέας, έχε γεια.
Γράφει ο Βαγγέλης Παπασταμούλος - Συνταξ. Δάσκαλος

Kούλουμα 1

Κούλουμα.
Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Υπαίθριος πανηγυρισμός της «
Καθαρής Δευτέρας».Δεν έχει εξακριβωθεί η αρχαία προέλευση της εορτής αυτής που αποτελεί εορταστική ανάπαυλα ενώ ταυτόχρονα εορτάζονται τα μεθεόρτια της Αποκριάς και η έναρξη της Τεσσαρακοστής.
Οι γιορτάζοντες τα «Κούλουμα» τρώνε άζυμο άρτο «λαγάνες» ενώ καταναλώνουν κυρίως νηστίσιμα (ταραμά,
ταραμοσαλάτα, θαλασσινά, ελιές, κρεμμύδια, χαλβά κ.ά.).
Η γιορτή αυτή είναι πανελλήνια και κατ΄ άλλους έχει αθηναϊκή καταγωγή, ενώ κατ΄ άλλους βυζαντινή. Στη
Κωνσταντινούπολη γιορταζόταν έντονα από πλήθος κόσμου που συνέρεε σε ένα από τους επτά λόφους της πόλης και συγκεκριμένα σ΄ εκείνο του ελληνικότατου οικισμού των «Ταταούλων».
Χαρακτηριστικό είναι ότι στα τούρκικα η γιορτή ονομάζεται «Μπακλά χουράν» από τη λέξη «μπακλά» που σημαίνει κουκιά.
Στην Αθήνα από προ του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου τα Κούλουμα γιορταζόταν στις πλαγιές του λόφου του Φιλοπάππου όπου οι Αθηναίοι «τρωγόπιναν» καθισμένοι στους βράχους από το μεσημέρι μέχρι τη δύση του Ήλιου. Οι περισσότεροι χόρευαν από τους ήχους πλανόδιων μουσικών, κατά παρέες, είτε δημοτικούς είτε λαϊκούς χορούς υπό τους ήχους «
λατέρνας».
Το σούρουπο όλοι οι Ρουμελιώτες γαλατάδες της Αθήνας έστηναν λαμπρό χορό κυρίως τσάμικο γύρω από τους στύλους του Ολυμπίου Διός παρουσία των Βασιλέων και πλήθους κόσμου.
Σήμερα τα Κούλουμα γιορτάζονται σχεδόν σε όλες τις πόλεις της Ελλάδας μαζί με το κύριο της ημέρας έθιμο του πετάγματος του «
χαρταετού». Ειδικότερα στην Αθήνα με την ιστορική συνέχεια της παρουσίας του ανώτατου άρχοντα τονίζεται ιδιαίτερα η λαογραφική αξία του εθίμου αυτού.
Ανακτήθηκε από "
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%BF%CF%8D%CE%BB%CE%BF%CF%85%CE%BC%CE%B1"

Kαλή Σαρακοστή

Καλή σαρακοστή να έχουμε. Με υγεία, γαλήνη και ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο.
Με ένα κόσμο σε ειρήνη και σε έργα προόδου.
Η γη , εδώ στα ανατολικά της Αττικής, ετοιμάζεται να φορέσει τα ανοιξιάτικά της.