Αύριο οι μαθητές της Γ΄ τάξης του σχολείου μας διαγωνίζονται στα Μαθηματικά. Καταλαβαίνω την αγωνία των περισσοτέρων από αυτούς/αυτές. Είναι το μάθημα δυσνόητο, ίσως. Όμορφο όμως θα πω, σαν καταλάβει ο νους τα βήματα που απαιτούνται για τη λύση του κάθε προβλήματος.
Οι συνάδελφοι του σχολείου είμαι σίγουρος πως θα έχουν επιλέξει θέματα για να βοηθήσουν τα παιδιά μας. ΄Αλλωστε διαχρονικά οι εκπαιδευτικοί και γνωρίζουν τις δυνατότητες των μαθητών τους , άρα επιλέγουν κατάλληλα θέματα, αλλά και προσπαθούν να βοηθήσουν στην επίτευξη ενός θετικού αποτελέσματος στις σχολικές εξετάσεις.
Αύριο τώρα...τι πρέπει να προσέξουν τα παιδιά μας αύριο...
1. Να διαβάσουν καλά τις εκφωνήσεις των θεμάτων. Να τις διαβάσουν και δυο και τρεις και τέσσερεις φορές κι όχι βιαστικά. Οι εκφωνήσεις θα είναι σαφώς διατυπωμένες ώστε να μπορούν να κατανοηθούν εύκολα άρα οι μαθητές να προχωρήσουν με ευκολία προς τη λύση.
2. Μετά από αυτό να ξεκινήσουν να γράφουν το θέμα που τους είναι το πιο βατό απ΄ όλα.
3. Αν πρόκειται για άσκηση να ΜΗ τη γράψουν τη λύση απευθείας στο "καλό" αλλά να την επεξεργαστούν στο πρόχειρο και θα συνιστούσα με μολύβι. Να μη βιάζονται, να προχωρούν από το ένα βήμα στο επόμενο με ηρεμία ( ο χρόνος θα είναι αρκετός ) και να σκέφτονται τα σημεία της θεωρίας που επικαλούνται για τη λύση. Μόνο όταν είναι σίγουροι για την ορθότητα της λύσης , τότε να τη μεταφέρουν στο "καλό".
4. Να ελέγξουν την ορθότητα των πράξεών τους. Αν κάπου έχουν αμφιβολία γι αυτήν να προσπαθήσουν να θυμηθούν τα σημεία της θεωρίας που εφάρμοσαν. Η ορθότητα καλό είναι να ελεγχθεί δυο και τρεις φορές για την αποφυγή λαθών.
5. Να γράφουν ΚΑΘΑΡΑ και ευανάγνωστα όχι τόσο για τους καθηγητές που θα διορθώσουν το γραπτό, όσο για τους ίδιους τους μαθητές. Κάθε χρόνο παρατηρείται το φαινόμενο μαθητές να κάνουν αδικαιολόγητα λάθη επειδή οι ίδιοι δε διέκριναν τι είχαν γράψει στη προηγούμενη σειρά. Κι έτσι η άσκηση τελικά να λυθεί λανθασμένα, ενώ θα μπορούσε να λυθεί σωστά.
6. Είναι δυνατό κι αυτό συμβαίνει κάποιες φορές οι μαθητές να ισχυρίζονται ότι με την ανάγνωση των θεμάτων το μυαλό τους σταμάτησε και δε θυμήθηκαν το παραμικρό. Τούτη η άποψη ισχύει και οφείλεται σε μεγάλο ποσοστό στο άγχος τους. Συνιστώ να διαβάσουν και πάλι τις εκφωνήσεις και να προσπαθήσουν να θυμηθούν τι ακριβώς σημαίνουν οι όροι της εκφώνησης του θέματος. Αν κάνουν αυτό που συνιστώ θα κατανοήσουν τις εκφωνήσεις καλύτερα.
7. Θεωρώ πως η γνώση των ταυτοτήτων, οι βασικές πράξεις των αλγεβρικών παραστάσεων είναι βασικά εφόδια για μια επιτυχή εξέταση, κι όχι μόνο αυτά. Από την άλλη οι ορισμοί που είναι στην εξεταστέα ύλη πρέπει όχι μόνο να έχουν προσεχθεί αλλά και κατανοηθεί πλήρως. Η κατανόηση των ορισμών αλλά και των θεωρημάτων της ύλης θα βοηθήσει στην επιτυχή αντιμετώπιση και επίλυση των θεμάτων.
8. Τα παιδιά μας ας σκεφτούν ψύχραιμα. Ας μην έρθουν στο σχολείο νηστικά ή με ελάχιστη τροφή που έχουν λάβει πριν. Το πρωί ο οργανισμός μας χρειάζεται εφόδια για την αντιμετώπιση όλων των δραστηριοτήτων της νέας ημέρας άρα και των εξετάσεων. Δε συνιστάται όμως πολυφαγία.
9. Η ψυχραιμία είναι ένα άλλο εφόδιο για να γράψουν καλά. Το σχολείο δεν τιμωρεί μέσω των εξετάσεων τα παιδιά του. Το σχολείο αξιολογεί μέσω αυτών, δείχνει πάντα την απαιτούμενη επιείκεια και τα θέματα θα είναι τέτοια ώστε το σύνολο των μαθητών μας να τα αντιμετωπίσει με επιτυχία.
Εύχομαι λοιπόν όλα να πάνε καλά αύριο και θα πάνε.
Θα είμαι πολύ ευχαριστημένος αν κάποιες απ τις παραπάνω σκέψεις μου συμβάλλουν στην επιτυχή έκβαση των εξετάσεων σε κάποια απ τα παιδιά μας. Καλό βράδυ.